כניסת מורשים | |
עמוד בית
אודות
המכללה לאילוף
חינוך ואילוף
סדנאות והרצאות
כתבות ומאמרים
צור קשר

כלבים מספרים





מרכז אנימה הוקם על מנת לקדם את החינוך, הטיפול והאילוף
באמצעות שיטות חיוביות בישראל. בעבודה באמצעות "שיטות חיוביות"
אנו שמים דגש על מתן חיזוקים חיוביים להתנהגות הרצויה לנו, במקום
להתרכז בהתנהגות הלא רצויה.

הרעיון מאחורי הגישה

עיצוב התנהגות הוא תת תחום מדעי של מדע הפסיכולוגיה. הביהביוריסטים חוקרים את כללי הלמידה וההתנהגות, ומנסים לפענח ולהגדיר את הכללים ללימוד ועיצוב התנהגות באופן האפקטיבי ביותר. מחקרים מדעיים מראים כי הדרך האפקטיבית ביותר לעצב התנהגות נעשית באמצעות חיזוק ההתנהגות הרצויה ואי תגמול של התנהגות שאינה רצויה. כלל זה תקף בבואנו לעבוד עם בעלי חיים, כמו גם עם אנשים.

קיים פער בין הידע המדעי ליישומו בשטח האילוף. מרכז אנימה שם לעצמו מטרה לגשר על הפער הזה, ולהביא את המדע ליישום בחיי היומיום, להנאת כל הצדדים. מטרת הגישה לחזק את הקשר החיובי בין הכלב לבעליו, לאפשר תקשורת והבנה הדדיים ולהפוך את החיים המשותפים לנעימים יותר.

לאחר שכללי השיטה ברורים ללומד ולמלמד, הלמידה מהירה מאוד ומאפשרת להגיע להישגים עצומים בפרקי זמן קצרים. לאחר שהתנהגות נלמדה באופן זה, היא נטמעת לכל חיי הלומד, גם לאחר שנים רבות מיום שנלמדה.

 

שיטות העבודה

במרכז אנימה אנו מלמדים את הבעלים לחזק בצורה נכונה ובעיתוי הנכון את התנהגות הכלב. השיטה סלחנית כלפי טעויות הן של הבעלים והן של הכלב, ואינה מערבת ענישה.

פעמים רבות אנו משתמשים באביזר אילוף הנקרא "קליקר", כחלק משיטת עיצוב התנהגות הנקראת shaping"", אך אנו מיישמים גם שיטות אחרות המבוססות על מוטיבציית הכלב ללמוד, תוך סיפוק צרכי הכלב, הפיזיים, היצריים והרגשיים.

 

מדוע איננו משלבים עונשים (המכונים לא פעם בשפת המאלפים "תיקונים")

לא פעם עולה הטענה כי לא ניתן ללמד בצורה אפקטיבית מבלי להעניש התנהגות לא רצויה.

אנו חולקים על טענה זאת.

ראשית – ענישה מתבצעת לאחר שהתנהגות לא רצויה כבר קרתה. על מנת שהיא תהיה אפקטיבית, היא צריכה להגיע מיד עם ההתנהגות הלא רצויה – עניין קשה מאוד ליישום. כמו כן, ענישה נועדת להכחיד התנהגות לא רצויה, אך אינה מציגה אלטרנטיבה ללומד. כך שלא ניתן לנבא איזו התנהגות תגיע במקום ההתנהגות הנענשת.

שנית – כאשר בעל חיים (כלב, חתול, דג או אדם...) נענש עבור התנהגות, חוויית הלמידה משתנה. המוטיבציה להציג התנהגות כלשהי יורדת וההזדמנות לחזק התנהגות רצויה יורדת פלאים.


ומה קורה במקרי תקפנות?
גם בבעיות התנהגות "קשות" יותר כמו תקפנות המופנית כלפי אנשים ו/או כלבים, אנו נוקטים בשיטות המבוססות על אותם כללי למידה. באופן זה הכלב לומד להתיידד ולא רק לעכב את האגרסיביות.
השיטה פותחה ע"י ד"ר חזוס רויז רוזלס מאוניברסיטת טקסס בארה"ב ונועדה "להוריד את המדע" לקרקע, לעולם האמתי, מחוץ לתנאי המעבדה.

מה אפשר ללמד את הכלב בשיטות הללו?

שיטות העבודה שלנו מאפשרות להגיע לרמת אילוף גבוהה מאוד בפרק זמן קצר. מחינוך בסיסי עד לימוד טריקים, הבאת חפצים, אבחנה בין צדדים וכד'.

השיטות מיושמות ברחבי העולם על ידי טובי המאלפים, במגוון תחומי אילוף. אנו משתמשים בשיטות אלו גם בפתרון בעיות התנהגות כגון תוקפנות.

 

ערך מוסף

אחד היתרונות הגדולים בעבודה באמצעות שיטות מבוססות חיזוקים חיוביים הוא התובנה כי ניתן ליישם את אותן שיטות בחיי היומיום בתחומים אחרים לחלוטין. התרכזות בפן החיובי במקום בשלילי הופך את הגישה לפילוסופיית חיים, הרבה יותר מ"סתם" גישת אילוף.

 

ולסיום, בקשה והמלצה:

תחום אילוף הכלבים הוא תחום פרוץ, חסר אחידות ועמוס בגישות שונות אשר לעתים מתנגשות זו בזו. כבעלי הכלבים, תפקידכם להפעיל שיקול דעת ביחס לכל עצה או הנחיה שאתם מקבלים. אם הנחיה כלשהי נראית לכם לא הגיונית, פוגענית, מכאיבה או לא הולמת - זכותכם וחובתכם לקבל עליה הסבר. אם לא שוכנעתם, סמכו על השכל הישר והאינטואיציה שלכם.  אנו מבטיחים שלא לייעץ בשום מקרה על הפעלת כח או הכאבה לכלב. עם זאת, גם אנו מחוייבים לנמק כל הנחייה. אם לא השתכנעתם - אתם הפוסקים העליונים.

מפת האתר  |  חיפוש באתר  |  טבלת קורסים  |  טופס רישום