כניסת מורשים | |
עמוד בית
אודות
המכללה לאילוף
חינוך ואילוף
סדנאות והרצאות
כתבות ומאמרים
צור קשר

מאמרים נוספים

כלבים מספרים


ה"קיו" המורעל


כפי שכתבתי בעבר, קיים הבדל מהותי בין "קיו" ל"פקודה" מבחינת אופן הלימוד של בעל החיים הלומד ומהות העבודה. מאמר זה דן באספקט מעמיק יותר ומדעי יותר בסיבה שבגינה אין לערב שימוש ב"תיקונים" באילוף המושתת על חיזוקים חיוביים. מבחינה מדעית טהורה – בין אילוף המושתת על תיקונים לאילוף המשלב חיזוקים חיוביים ותיקונים - עדיף ללמד באמצעות "תיקונים" ולא לערבב בין השיטות. מובן שבעיני עדיף לדבוק בשיטות החיוביות ולא בשיטות מבוססות "התיקונים".

קארן פראיור היא מאלפת בע"ח ידועה ומובילה בעולם. היא החלה את הקריירה בתחום אילוף יונקים ימיים והסבה את השיטה לאילוף בעלי חיים באשר הם, כולל אימון בני אדם וילדים לפעילויות מוטוריות שונות וספורט. מכיוון שדולפינים ולוויתנים חופשיים לנוע להיכן שהם רוצים מתי שהם רוצים, ובכל זאת – ניתן לאלפם וללמדם מיומנויות גבוהות באופן מהימן מאוד, הרי שהמסקנה המתבקשת היא שלא נדרש שימוש בכח ושליטה פיזית המושתת על הכנעה כדי לגרום לבע"ח להתנהג בצורה הרצויה לנו. הכתבה הזאת מוקדשת למאמרה "מדוע שימוש בקליקר ובתיקונים לא הולך יחד" ומהווה תרגום חלקי שלו.


ביהויוריסטים מכנים גירויים נלמדים הגורמים להתנהגות אופרנטית "גירויים מבחינים". למיטב ידיעתי לא קיימת הבחנה ביהויוריסטית בין גירויים מבחינים שנלמדו באמצעות חיזוקים חיוביים לבין כאלה שנלמדו באמצעות חיזוקים שליליים.
בפועל יש הבדל חד משמעי בין שני התהליכים. באימון באמצעות קליקר (התנייה אופרנטית עם סמן) ראשית מתפתחת ההתנהגות בצורה חופשית תוך ציפייה מצד הלומד לקבל חיזוק חיובי. הגירוי המבחין נכנס רק בשלב הסופי של התהליך ומתפקד כסימן שחלון הזדמנויות להרווחת חיזוק נפתח כעת. כל גירוי מבחין מציין את ההזדמנות להרוויח חיזוק עבור התנהגות אחת מסויימת או סדרת התנהגויות.
הגירוי המבחין שנלמד באמצעות חיזוקים חיוביים תמיד פותח חלון לחיזוק חיובי. אם ההתנהגות אינה מתרחשת, התוצאה היחידה היא שלא ינתן חיזוק. כשההתנהגות מתרחשת, החיזוק מובטח. (אנו, מאמני הקליקר, מכנים את הגירוי המבחין "אות"- "קיו", כדי להבדילו מהמינוח המסורתי "פקודה").
לאחר שבעל החיים לומד את משמעות הקיו שניתן, הקיו, או הגירוי המבחין החיובי הופך בעצמו לחיזוק חיובי מותנה, כמו הקליק. באופן זה ניתן להשתמש בקיו כמחזק של פעולה אחרת בתהליך של "שייפינג" או כדי לחזק התנהגות קודמת בשרשרת התנהגויות. הקיו יכול גם לשמש כסמן, כמו הקליק, כדי "לקלוע" באספקט טוב במיוחד של התנהגות אחרת. נראה גם כי התגובה הרגשית המקושרת לתהליך הלמידה באמצעות קליקר, מתרחשת בעת השימוש בגירוי המותנה החיובי הזה.


גם התנהגות שנלמדה באמצעות "תיקונים" מקשרת בין גירוי מבחין להתנהגות שעומדת להתרחש. עם זאת, הגירויים המבחינים הללו, ה"פקודות" לא בהכרח מובילים לחיזוק חיובי. אם בעל החיים נכשל בביצוע או מציג התנהגות לא נכונה, הגירוי המבחין יוביל לענישה. (בשפת האילוף נהוג לכנות ענישה כזאת בשם "תיקון"). הגירוי המבחין השלילי, הידוע בכינויו "פקודה", הוא כעת חיזוק שלילי מותנה, המסמן את ההזדמנות להמנע מעונש.


גם אם ההתנהגות נלמדה כולה באמצעות חיזוקים חיוביים, אם כעת ינתן קליק עבור התנהגות נכונה הבאה בעקבות גירוי מבחין, אך בעבור התנהגות שגויה הבאה בעקבות אותו גירוי (" (פקודה") ינתן "תיקון" אוורסיבי (משיכה ברצועה, נזיפה וכד') אבדנו באותו רגע את הערך של אותו גירוי מבחין כחיזוק חיובי. במקרה הטוב, הקיו הזה יהפוך לבעל משמעות כפולה במונחי חיזוק. הוא כבר לא בעל ערך של "קליק". הוא כבר לא מביא לאותה תחושה חיובית המקושרת לחיזוק חיובי מותנה. כבר לא ניתן להשתמש בו כחיזוק להתנהגות אחרת בשרשרת התנהגויות.


גם אם חיזוקים ראשוניים כמו שבחים, צעצועים וחטיפים ינתנו בשפע במהלך או לאחר אימון, הגירויים המבחינים עצמם, ה"פקודות", יהוו עתה איום ולא רק הבטחה. באופן "מפתיע" ההתנהגויות שמקדימות ל"פקודה" ואלו שבאות בעקבותיה נוטות להתפרק כשמשתמשים בגירויים הדו משמעיים הללו (מבחינת היותם מנבאים חיזוק חיובי או מתפקדים כחיזוק שלילי משני). ההתנהגויות המקדימות לפקודה מתעמעמות שכן לא מגיע אחריהן חיזוק חיובי מותנה. עתה זהו גירוי אוורסיבי. התנהגויות הבאות בעקבות הפקודה נוטות להתפרק שכן התנהגויות שעלולות לגרום לענישה - עדיף להמנע מהן. הכלב מתבלבל ואינו יודע למה לצפות. השינוי בגישה של הלומד ניכר לעין. הוא עובר ממצב ערני ונלהב למצב "כבוי" ולא מעוניין. למרות שעדיין ניתן פרס עבור התנהגות נכונה בעקבות גירוי מבחין, אם כשלון מוביל לעונש, הפכתם את הגירוי המבחין, את ה"קיו" לדו משמעי במונחים של התוצאה הצפויה בעקבותיו. הוא כבר לא בטוח. הרעלתם את ה"קיו".
 

מפת האתר  |  חיפוש באתר  |  טבלת קורסים  |  טופס רישום