כניסת מורשים | |
עמוד בית
אודות
המכללה לאילוף
חינוך ואילוף
סדנאות והרצאות
כתבות ומאמרים
צור קשר

מאמרים נוספים

כלבים מספרים


על ההבדל המהותי בין "פקודה" ל"קיו"


לא פעם נדמה לאנשים, ביניהם גם מאלפי כלבים, שהשימוש במילה ``קיו`` במקום ``פקודה`` הוא שינוי סמנטי שנועד לייפות דברים. מין ``פוליטקלי קורקט`` כדי לבדל את עצמנו, אנשי השיטות החיוביות מהמאלפים האחרים
לא כך הוא הדבר. מקווה שהקוראים ימצאו עניין, ויבינו את השוני המהותי בין שתי הגישות.
המילה ``פקודה`` מעידה על חובת המקבל אותה לציית. אי ציות גורר ענישה. ההתמקדות היא בשלב הטרום התנהגותי ``הפקודה`` וההתנהגות בפועל ``ציות או הפרת הפקודה``. בשיטות החיוביות ההתמקדות היא בהתנהגות עצמה (אותה רוצים ללמד) ובמה שקורה אחריה (החיזוק המתמיד שלה). אנו מתבססים על חוק האפקט שניסח ת`ורנדייק.

כאשר אנו מעצבים התנהגות באמצעות חיזוקים חיוביים ובעיקר באמצעות shaping, הכלב לומד תחילה התנהגות מסויימת. באמצעות חיזוק מתמיד של ההתנהגות, הכלב חוזר עליה שוב ושוב. בהדרגה אנו משנים את הקריטריון לחיזוק, ומרחיבים אותו (עובדים במגוון סביבות, מגוון תנוחות גוף, מגוון הפרעות וכד`) כך שההתנהגות הופכת להיות מדוייקת יותר. כמו בפיסול מתחילים בהתנהגות מאוד כללית, גולמית, ומתוכה ``מפסלים`` ומעצבים את ההתנהגות הרצויה. לא נאמר דבר לכלב מטוב ועד רע רק סימון התנועה הנכונה (בד``כ ע``י שימוש בקליקר) ומיד אחריו חיזוק (בד``כ חטיף קטן שהכלב אוהב). רק לאחר שהכלב לומד את ההתנהגות בשלמותה, וחוזר עליה באופן אוטומטי, אנו מוסיפים את ה``קיו``. ההבדל המהותי בין פקודה ל``קיו`` הוא שהכלב לא חייב לבצע דבר. למעשה המעבר לעבודה עם ``קיו`` הוא אפילו שלב מעט מתסכל עבור הכלב, מפני שמשלב למידה זה מתפקד ה``קיו`` כגירוי מבחין. התנהגות שעד שלב זה זכתה את הכלב בגמול, מחוזקת עתה רק אם ניתן לה ה``קיו`` ``האות``. זאת אומרת שהכלב לומד כלל חדש: כאשר ניתן ה``קיו`` נפתח עבורך חלון הזדמנויות להרוויח פרס. פרס שקודם הוא קיבל גם ללא הקיו. זו מעין ``הרעה בתנאים`` עד שהכלב מבין את הכלל החדש הזה. כאשר עובדים על פי השלבים, בסבלנות, ומוודאים שהכלב אכן למד את ההתנהגות הרצויה (חזרה אוטומטית, בכל המצבים בהם אנחנו רוצים שהכלב יתנהג באופן הזה), הכלב יבצעה בכל פעם שניתן לו את ה``קיו``.

השיטה הזאת לא רק שאינה משלבת ענישה (או ``תיקונים`` או כל כינוי אחר) אלא היא מפסיקה לעבוד אם הכלב נענש במהלך הלמידה. ה``עונש`` היחיד הוא שהכלב לא מקבל פרס כשהוא טועה. אכן, אם טעה, ניתנת לו הזדמנות לנסות שוב. זה התיקון היחיד שאנו משתמשים בו, ובאמת הכלב לומד לתקן את עצמו.

שילוב של ענישה: נזיפה, משיכה בקולר, מכה, סגירת הפה וכו` מוריד את המוטיבציה של הכלב ללמוד וגורם למה שמכונה בשפת האילוף החיובי ``הרעלת קיו``. על ה``קיו המורעל`` בקרוב.


מפת האתר  |  חיפוש באתר  |  טבלת קורסים  |  טופס רישום